Moara Violattos. O construcție de excepție ce a fost mândria României

Moara Violattos. O construcție de excepție ce a fost mândria României

252
0
DISTRIBUIȚI

Construită pe malul Dunării în anul 1897, foarte aproape de portul Brăila, moara Violattos a fost certificată la acea vreme ca fiind una dintre cele mai mari din Europa. Impunătoarea construcție este opera lui Anghel Saligny, fiind cea mai mare moară pe bază de abur, un adevărat motiv de mândrie pentru țara noastră. Moara a fost construită având la bază piloni din lemn bătuți în solul argilos și solidarizați cu elemente din beton. Suprastructura a fost realizată din cărămidă iar planșeele peste parte și peste cele cinci nivele din profile metalice cu placă de beton armat. Singurele lucrări de consolidare ale construcției au fost efectuate după cutremurul din 1977. Atunci s-a efectuat montarea unor tiranți de oțel beton.

Deținătorii Morii Violattos

Moara Violattos a aparținut celor doi parteneri Millas și Violattos. Aceștia au achiziționat în primă fază o mașină de măcinat cu abur pe care au adus-o din Anglia. În anul 1891 au cumpărat Moara Borghetti, apoi Moara Lambridini în care au invistit sume impreionante de bani. Reușeau la acel moment să producă făină de o calitate superioară pe care o exportau. În anul 1892, Panait Violattos a renunțat la parteneriatul pe care îl avea cu Ianni Millas. Pentru că parteneriatul lor nu s-a încheiat tocmai în cele mai bune condiții, Panait Violattos a atras angajații fostului său partener cu salarii pe care aceștia nu le-au putut refuza. Asociera lui Violattos cu nepotul lui Millas, Iani Valerianos, a fost punctul culminant.

Dezvolatare de care s-a bucurat Moara Violattos

Începând cu anul 1912, Moara Violattos a avut acces și la calea ferată, pe lângă legâtura prin tunelul subteran pe care moara o avea cu fluvial Dunărea. Clădirea cu șase niveluri avea două din acestea dedicate depozitării materiei finite. Aici se puteau găsi cantități impresionante de făinuri de toate felurile și calitățile. În anul 1921 Moara Viollatos deținea un capital de 20 milioane lei aur. Motoarele aduse tocmai din Braunschweig consumau 8 tone de păcură zilnic. Capacitatea produsă de Moara Violattos era de 15 vagoane în decursul a 24 de ore.

Declinul Morii Violattos

Anul 1940 marchează declinul morii Violattos. Din pricina problemelor financiare, moara a fost silită să intre în faliment. Rușii au demontat în anul 1944 toată mașinăria pe care au transportat-o mai apoi în Rusia. Urmașii celebrilor comercianți au fost expropriați iar unitatea a fost naționalizată.

Ultimul moștenitor al morii Violattos, Alexandru Bunea, a încetat din viață în anul 2015. Acesta a ales să obțină contravaloarea moștenirii, în urma procesului care a durat mai bine de 10 ani.

Pentru că nu a fost revendicată de către moștenitori direcți, averea familiei Violattos a rămas în patrimoniul orașului Brăila.

Moara Violattos în prezent

Construcția impunătoare situată pe faleza Dunării din Brăila a rămas în paragină, asemenea multor alte monumente istorice din oraș. Moara Violattos rămane o construcție reprezentativă a perioadei înfloritoare pe care orașul de la Dunăre a traversat-o.

Tu mai cunoști și alte detalii referitoare la istoria pe care o are Moara Violattos? Împărtășește-ne cunoștințele tale.

Citește și Tanti Elvira – O figură feminină controversată din perioada felinarelor roșii

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.