Teatrul Muzical “Nae Leonard” prezintă: Opera “Tosca” la Galaţi

Teatrul Muzical “Nae Leonard” prezintă: Opera “Tosca” la Galaţi

336
0
DISTRIBUIȚI

Duminică, 13 noiembrie 2016, ora 19.00, în sala teatrului:

Remember Tosca
Prima montare a operei Tosca la Galaţi a fost realizată la 18 mai 1964, în regia lui Panait Victor Cottescu, conducerea muzicală Gabor Kiss, scenografia Claudia Fanea, avându-i în distribuţie pe soprana Cornelia Seracim, tenorul bucureştean Pantelimon Frunză, baritonii Ştefan Vasile şi Maxim Jeronim, basul Corneliu Sava. Şase ani mai târziu, la 20 octombrie 1970, Nicolae Ciubuc va reface această montare în regia artistică proprie, în distribuţie fiind soprana Margareta Nica Popescu, tenorul Ion Frigioiu, baritonul Nicolae Urdăreanu. A urmat apoi, după 24 de ani, la 30 iunie 1994 o montare realizată în scenografia lui Grigore Gorduz (scenografie ce se păstrază şi astăzi), regia artistică, Giuseppe Visciglia, dirijor Ury Schmidt, în distribuţie evoluând cuplul Georgeta şi Emil Pinghireac, tenorul Ion Frigioiu, başii Eremia Manole şi Benedict Gorodeţchi, în rolurile secundare, Florin Marcovici, Dumitru Barbu, Emilia Frigioiu.
Soprana Georgeta Pinghireac a înnobilat în perioada 1979- 2000, prin prezenţa sa, întreaga activitate artistică a Teatrului Muzical Nae Leonard. De la o vârstă fragedă, dovedind înclinaţii artistice, a primit o educaţie muzicală temeinică, urmând cursurile şcolii de muzică din Bacău şi apoi ale Liceului de Muzică nr.1 din Bucureşti.
Drumul firesc a dus-o apoi la porţile Conservatorului Ciprian Porumbescu din Bucureşti, la secţia canto unde a studiat cu personalităţi de referinţă ale artei vocale de atunci: Magda Ianculescu, Emilia Petrescu, Arta Florescu, absolvind în 1974 ca şefă de promoţie. În acelaşi an participă la Concursul Internaţional de canto de la Skopie- Iugloslavia, obţinând Premiul I şi un contract cu rolul Violetta Valery. Din 1975 devine solistă a Operei Române din Iaşi prin concurs, în etapa a II-a susţinând dificilul rol Violetta Valery. Acest rol i-a prilejuit solistei, de-a lungul carierei, satisfacţii deosebite, colaborări cu mari interpreţi ai scenei lirice cum ar fi: baritonii Nicolae Herlea şi Dan Iordăchescu, dirijorul Radu Botez şi Colasis- Grecia, ş.a.
Având o solidă pregătire muzicală, fiind în acelaşi timp o excelentă pianistă, Georgeta Pinghireac a acumulat cu uşurinţă un repertoriu imens, printre rolurile susţinute pe scena gălăţeană fiind: Adina (Elixirul dragostei), Rosina (Bărbierul din Sevilla), Mimi (Boema), Floria Tosca (Tosca), Cio cio san (Madama Butterfly), Tatiana (Evgheni Onegin), Leonora (Trubadurul), Abigaille (Nabucco) întreg repertoriul de operetă dar şi numeroase lucrări din creaţia vocal simfonică şi de lied. Calităţile sale artistice au fost recunoscute, având colaborări numeroase cu teatre de operă din străinătate: Russe, Ostrava, Praga, Novi Sad, Liubliana, Singapore, Italia, Germania, Rusia,ş.a. La Singapore a debutat în dificilul rol al Luciei din opera Lucia di Lammermoor de G. Donizetti avându-i ca parteneri pe Dan Iordăchescu, Pompei Hărăşteanu, Cornel Fânăţeanu, Florin Diaconescu, sub bagheta dirijorului Chou Hoeu. În paralel cu activitatea artistică, Georgeta Pinghireac s-a preocupat de pregătirea tinerei generaţii de artişti, mulţi dintre soliştii de astăzi datorându-i cariera artistică. Seriozitatea, tenacitatea şi înalta sa pregătire muzicală au făcut ca în timp să fie promovată în diferite funcţii în cadrul Facultăţii de Arte a Universităţii Spiru Haret: conferenţiar doctor, director al Departamentului Arte (2011-2013), Decan al Facultăţii de Arte (2013-2015), Decan al Facultăţiide ştiinţe socio-umaniste (2015 şi până în prezent).
Baritonul Emil Pinghireac a susţinut întregul repertoriu de operă-operetă al Teatrului Muzical gălăţean în perioada 1980-1998, cântând cu dăruire şi pasiune în sute de spectacole, concerte şi recitaluri. S-a născut într-o familie de preoţi din nordul Moldovei, primind o educaţie solidă în spiritul muncii, adevărului şi dreptăţii. La început, urmând dorinţa tatălui său de a deveni inginer agronom, se înscrie într-o şcoală tehnică dar ajuns în Iaşi se orientează către studiile umaniste, absolvind în 1959, Facultatea de Filologie. Intrând în contact cu universul minunat al artei sunetelor, îşi descoperă adevărata vocaţie, cea muzicală. Din 1960 urmează cursurile Conservatorului de Muzică iar după absolvire va deveni solist al Operei Române din Iaşi, unde va profesa până în 1979. Scena gălăţeană i-a oferit mari satisfacţii şi împliniri: realizarea a numeroase roluri de primă mărime din repertoriul de operă şi operetă, libertatea de a colabora în ţară şi străinătate, prestigiu şi recunoaşterea calităţilor sale artistice. Repertoriul său a cuprins, alături de importante roluri de operă şi operetă (Germont, Contele de Luna, Rodrigo, Amonastro, Rigoletto, Yago, Scarpia, Sharpless, Figaro, Papagheno, Don Giovanni, Enrico, Malatesta, Dulcamara, Falke, Jupan, Danillo, Vercingetorix, Aristide, Pomerol, Higgins), numeroase lucrări din literatura vocal simfonică şi de lied. Pe parcursul carierei a colaborat cu teatre de operă din ţară (Bucureşti, Cluj, Timişoara, Iaşi, Constanţa, Braşov) şi din străinătate (Bulgaria, Cehoslovacia, Yugoslavia, Cuba, Rusia, Italia, Germania, Austria, Olanda), a realizat imprimări la Radio şi televiziune. În paralel a dezvoltat o prestigioasă carieră didactică în calitate de profesor universitar la Universitatea „Spiru Haret” din Bucureşti, cizelând zeci de voci, dăruind scenelor ţării artişti bine pregătiţi atât voal cât şi scenic. Pe parcursul carierei, datorită experinţei scenice şi gândirii sale artistice, a realizat regia artistică a spectacolelor Don Pasquale şi My fair Lady, dovedind reale calităţi conceptuale şi viziuni scenice creative. S-a stins din viaţă în luna octombrie 2013. În această seară, veţi urmări în premieră o nouă montare gălăţeană a operei Tosca, în concepţia regizorală a maestrului Paolo Bosisio.
Protagoniştii serii sunt:
Soprana Veronica FIZEŞAN este solistă a Operei Naţionale Române din Cluj Napoca. A interpretat rolurile principale din opere ca: Donna Elvira din opera Don Giovanni de W.A.Mozart, Tosca din opera Tosca de G.Puccini, Desdemona din opera Otello de G.Verdi, Amelia din opera Bal mascat de G.Verdi, Leonora din opera Il Trovatore de G.Verdi, Elisabeta din opera Don Carlos de G.Verdi, Donna Leonora din opera La Forza del Destino de G.Verdi, Cio-Cio –San din opera Madama Butterfly de G.Puccini etc.
Absolvent al Academiei de Arte George Enescu din Iaşi (în anul 1996), tenorul Călin BRĂTESCU şi-a început formarea vocală avându-l ca profesor pe maestrul Corneliu Fânăţeanu. Şi-a completat pregătirea artistică sub îndrumarea Maestrului Ion Buzea şi a Doamnei Viorica Cortez. În prezent liber profesionist, a activat începând din anul 2003 la Opera Naţională din Bucureşti, după o perioadă solistică de cinci ani la Opera din Braşov. Colaborator permanent al Operelor şi Filarmonicilor din ţară şi din străinătate, Călin Brătescu realizează în mod constant turnee cu spectacolele de operă, concerte de arii şi concerte vocal-simfonice în ţări precum Italia, Spania, Austria, Germania, Olanda, Elvetia. De-a lungul carierei, a obţinut numeroase premii, precum Premiul Ludovic Spiess în anul 2003, Premiul Fundaţiei Darclée la Concursul Internaţional de Canto Hariclea Darclee, Brăila, în acelaşi an. Un an mai târziu a obţinut Marele Premiu al Concursului Internaţional pentru Cântăreţi de Operă Citta di Alcamo, Italia. În anul 2006 a câştigat Premiul I în cadrul Concursului Internaţional pentru Tenori Traian Grozăvescu, Lugoj, România. În acelaşi an a obţinut Premiul In memoriam Dorin Teodorescu în cadrul Concursului Internaţional pentru tenori Traian Grozăvescu, Lugoj, fiind şi finalist al Concursului Internaţional de Canto Francisco Vinas, Barcelona, Spania. Repertoriul său cuprinde roluri de operă: Mozart, Donizetti, Bellini, Verdi, Gounod, Bizet, Leoncavallo, Puccini, precum şi numeroase lucrări vocal-simfonice.
Baritonul român Lucian PETREAN s-a născut în 1975 la Bistriţa iar azi îşi are domiciliul stabil în Cluj-Napoca. A absolvit Academia de Muzica Gh. Dima din Cluj-Napoca, secţia Canto, la clasa prof. univ. Dr. Ana Rusu, începându-şi pregătirea muzicală cu regretatul profesor Alexandru Farcaş iar apoi a absolvit Cursurile Universitare de Master ale Academiei de Muzică Gheorghe Dima, Cluj-Napoca, secţia Canto, la clasa prof. univ. Dr. Gheorghe Roşu. A susţinut cursuri de Master Class sub îndrumarea tenorului Constantin Nica (Elveţia), a sopranei Laura Niculescu (România), a pianistei Nicoletta Olivieri (Italia), a baritonului Alfio Grasso (Italia) şi a bas-baritonului Ionel Pantea. Repertoriul său cuprinde roluri de mare dificultate din creaţia universală de operă.
Basul Dragoş Adrian DRĂNICEANU este solist al Operei Române din Craiova. A absolvit Universitatea de Muzică din Craiova, Facultatea de Interpretare Muzicală secţia canto, iar apoi a absolvit Cursurile Universitare de Master ale Universităţii Ovidius din Constanţa. A interpretat roluri din opere ca : Angelotti, Sciarrone, Carceriere din opera Tosca de G. Puccini, Alcindoro, Sergentul din opera Boema de G. Puccini, Zuniga, Morales din opera Carmen de G. Bizet, Il Re din opera Aida de G. Verdi, Dottore Grenville din opera Traviata de G. Verdi, etc.
Ultimul mare succes al baritonului Alexandru AGHENIE a fost în anul 2014 cand a cucerit locul I la Concursul Internaţional Eva Marton de la Budapesta, Alexandru Aghenie, discipol al lui Vasile Moldoveanu, a absolvit Universitatea Naţională de Muzică Bucureşti şi în prezent este solist al Operei din Braşov, desfăşurând în acelaşi timp şi activitate internaţională, extrem de apreciată. Este invitat permanent pe scene din Italia, Spania, Germania
Maestrul Alexandru SAMOILĂ este o personalitate marcantă a vieţii muzicale din Odessa şi Chişinău, invitat permanent al teatrelor de operă şi al sălilor de concert din întreaga lume. În prezent este dirijor şi director artistic al Teatrului Academic de Operă şi Balet din Odessa iar în perioada 1981-2003 a fost dirijor şi director artistic al Operei Naţionale din Republica Moldova. În 1990 a ocupat poziţia de dirijor şi director artistic al Operei de Stat din Izmir (Turcia), colaborând permanent cu Operele de Stat din Istanbul, Ankara şi Anatolia unde a realizat numeroase producţii. În 1996 a dirijat opera Aida de Giuseppe Verdi la Royal Albert Hall din Londra. Această realizare strălucitoare a fost urmată de colaborări permanente în fiecare stagiune, la Londra şi în alte oraşe din Anglia, Irlanda şi Scoţia cu Norma, Nabucco, La Traviata, Carmen, Tosca, La Boheme, Turandot, ş.a. Maestrul Alexandru Samoilă a montat zeci de spectacole de operă şi balet în mari teatre din Anglia, Spania, Italia, Portugalia, Irlanda, Scoţia, Japonia, Ungaria, Turcia, în România colaborând încă din 1988 cu Opera Naţională Română şi Orchestra Naţională Radio. A participat la numeroase festivaluri de operă alături de nume celebre ale artei cântului internaţional, fiind în acelaşi timp co-fondator şi co-producător al Festivalului de Operă Maria Bieşu şi invitaţii şi iniţiator al Concursului Maria Bieşu pentru tinerii cântăreţi de operă.
Sursa: Facebook

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.