Una bună, 9 așa și-așa: Florin Toma – directorul Teatrului Dramatic „Fani...

Una bună, 9 așa și-așa: Florin Toma – directorul Teatrului Dramatic „Fani Tardini”, Galați

465
0
DISTRIBUIȚI

Astăzi pătrundem în lumea teatrului din Galați și intervievăm un om ambițios și plin de inspirație, Florin Toma, directorului Teatrului Dramatic „Fani Tardini” din Galați. Florin Toma este un director de teatru și actor tânăr, care ne va relata viziunea sa asupra teatrului și a lumii teatrului din Galați. Rubrica „Una bună, 9 așa și-așa” aduce în prim plan latura umană a administratorilor de restaurante, pub-uri și cafenele care ne așteaptă de zi cu zi, însă astăzi avem ceva cu totul special.

Bună, Florin! Interviul nostru constă într-o întrebare mai dificil de răspuns, cu care vom și începe, ca să scăpăm de ce-i mai greu, iar după, vom adresa nouă întrebări mai plăcute despre pasiunea ta despre teatru și despre Florin Toma – omul.

Florin Toma în rolul Iorgu, în spectacolul „Salba Dracului”, regia Alexandru Dabija

O întrebare importantă este despre publicul gălățean și despre cum se comportă când vine vorba de teatru. Crezi că ar trebui să fie mai bine informat, să vină mai multă lume la teatru? Ce părere ai despre cei tineri și câți dintre ei vin la teatru?
Mă bucur că începem discuția noastră chiar cu publicul. El poate fi un foarte bun prieten al teatrului sau, câteodată, un „dușman”. Publicul gălățean este adesea lăudat de toți cei care iau contact cu el; mă refer la trupele străine care prezintă spectacole pe scena teatrului fie în perioada festivalului, fie în afara lui. Asemeni colegilor noștri din celelalte zone teatrale, și noi îl simțim, de cele mai multe ori, cald, generos, atent, analitic, dornic constant de o varietate a genurilor și a titlurilor care ne obligă la performanță. În ciuda tuturor acestor aspecte, publicul poate deveni și inamicul spectacolului…. Ne-am dori enorm ca măcar o singură reprezentație să se desfășoare fără să sune niciun telefon mobil în sală.
În ceea ce privește apetența pentru spectacolele Dramaticului gălățean, putem vorbi de o tendință evidentă de creștere odată cu diversificarea repertoriului, implicarea constantă a unor colaboratori noi în producțiile teatrului, dar și cu implementarea sistemului de vânzare online a biletelor. În continuare ne dorim ca spectatorii noștri să fie informați despre spectacolul pe care și l-au ales. Teatrul le pune la dispoziție mai multe căi de informare: site, conturi pe rețelele de socializare, newsletter etc. Prin aceste mijloace de comunicare implementate de TDG, publicul poate afla genul spectacolului, palmaresul festivalier, dacă în distribuție joacă actorul/actrița preferat/ă, cine este regizorul spectacolului, ce spun cronicile, dacă spectacolul are restricții de vârstă, de unde se pot procura bilete etc. Între teatru și comunitate trebuie să existe un dialog permanent și îi invit pe gălățeni să fie alături de fenomenul teatral gălățean.
Publicul tânăr este din ce în ce mai des prezent în sala de teatru și tinerii sunt cei care ne oferă și feedback prin intermediul rețelelor de socializare după fiecare reprezentație la care participă. Cel mai mult mă bucur când îi văd că vin să revadă un spectacol și că își aduc de fiecare dată și prietenii.

Cum a reacționat publicul la Festivalul Național de Comedie din Galați?
A reacționat ca un adevărat public de teatru. Publicul din Galați are nevoie și își dorește să vadă teatru! De aceea, am avut spectacole Sold Out, săli pline în fiecare seară, evenimentele din cadrul secțiunii teoretice a Festivalului au atras și ele gălățeni dornici să afle mai multe despre fenomenul teatral românesc. A fost o mare bucurie și onoare să fim iarăși împreună 10 zile legate. Consider că apetența pentru cultură a unei comunități reprezintă un semn de sănătate, dar mai ales că acea comunitate este vie și dornică de întâlniri interesante, de schimburi de idei, de comuniune și coeziune socială.

Florin Toma în rolul Ocru, alături de actrița Cristina Uja-Neagu (Vișină), în spectacolul „Monstrul nisipurilor”, regia: Andi Gherghe

Ai absolvit Facultatea de Arte din Galați. Când spui „facultate de teatru”, imediat de gândești la UNATC din București. Cum îndrumi generația nouă să aleagă facultatea din Galați?
Da, fac parte din prima generație de actori instruiți la Galați și sunt mândru să spun că echipa artistică a Dramaticului are încomponența sa actori valoroși care, de asemenea, au absolvit Facultatea de Arte din Galați. Nu numai ca sunt apreciați de publicul gălățean, dar sunt și invitați de diferite teatre din țară să colaboreze. Avem absolvenți care joacă pe scenele bucureștene, inclusive la Teatrul Național. Corpul profesoral al Facultății este format din oameni tineri, energici, care au o bază teoretică și practică solidă (au fost școliți de profesori de la UNATC), dar care, în ciuda vârstei, au o activitate artistică și profesională bine articulată. În plus, în momentul de față, există o strânsă colaborare între instituțiile de spectacol din oraș și Facultate. Studenții sunt cooptați în producțiile teatrului încă de pe băncile școlii, iar practica profesională o desfășoară în instituții de profil profesioniste. Dincolo de toate astea, mulți dintre absolvenții de anul trecut sunt parte importantă din colectivul artistic al Teatrului de Artă din Deva.

Sunt actorii din București diferiți față de cei din Galați? Cum se comportă când vin într-un oraș „de provincie”?
Actorii profesioniști se vorcomporta ca niste profesioniști indiferent de locul în care joacă. Actorii buni învață unii de la ceilalți, indiferent că sunt din capitală sau din provincie. Mă bucur că publicul gălățean nu se simte provincial, iar dacă spectacolul sau actorii nu i-au captat atenția, se ridică și părăsește sala fără niciun regret.

Florin Toma în rolul Fernando, alături de actorii Radu Horghidan (Carlos) și Vlad Ajder (Enrique), în spectacolul „Metoda”, regia: Adi Iclenzan

Teatrul Dramatic „Fani Tardini” s-a bucurat de o nouă înfățișare pe social media de când ai venit tu la conducere. Pagina de Facebook merge foarte bine, site-ul oficial este bine pus la punct. Cum a venit această schimbare?
A venit în mod firesc această schimbare. Teatrul suferea drastic la capitolul imagine, iar acest aspect a început să se îmbunătățească odată cu cooptarea în echipă a unui PR cu experiență, Rodica Ajder, și a unui scenograf grozav de talentat, Daniel Divrician. Rodica a început să se ocupe susținut de pagina de Facebook și de celelalte canale de social media, de implementarea unor campanii (donare de sânge, spectatorul lunii etc.), de relația cu publicul, sponsorii, presa. Prin urmare, numărul de followeri și de spectatori a crescut, iar Daniel lucrează la o nouă infrastructură de afișat personalizată pentru Teatrul Dramatic „Fani Tardini”. Vorbim, în sfârșit, de o normalitate în structura organizatorică. Nu sunt singurii oameni care au adus un suflu nou echipei TDG. Eugen Ungureanu, șeful de producție, de asemenea, este o achiziție importantă pentru bunul mers al producției spectacolelor.

Multă lume nu știe cine a fost Fani Tardini și sunt șocați să afle că a fost chiar…femeie. Ce părere ai despre prezențele feminine în lumea teatrului?
Știu că sunt puțini gălățeni care cunosc istoria acestei actrițe cu un destin tragic. Victor Cilincă merită deosebite aprecieri pentru eforturile depuse în ceea ce privește documentarea și dezvăluirea prin diverse articole de interes pentru publicul gălățean a figurii lui Fani Tardini. Profesorul meu de arta actorului a fost o femeie căreia îi port un imens respect, așa că pot spune că într-o artă eminamente masculină (dramaturgia este scrisă cu precădere pentru bărbați), figurile feminine care au marcat lumea teatrului sunt modele demne de urmat și de apreciat.

Are timp un director și actor de teatru să meargă la alte piese de teatru?
Dacă nu are, își face! Mi-aș dori să văd mai mult teatru, în special cel european, dar timpul este mereu dușmanul nostru. Însă, de câte ori reușesc să îmi fac timp, mă urc în mașină și merg să văd spectacole.

Care a fost mentorul lui Florin Toma? Cineva care te-a îndrumat pe calea ta spre teatru.
Adriana Popovici, profesoara mea de arta actorului, este cea care mi-a ghidat primii pași în teatru. Pentru că eu cred în întâlniri providențiale în artă, am continuat să cunosc oameni de teatru remarcabili. Unul dintre ei este Alexandru Dabija.

Care este dramaturgul tău preferat? O piesă de teatru care ți-a plăcut în mod special?
Sunt într-o perioadă a vieții mele artistice când îmi place foarte mult dramaturgia contemporană americană.

Și în timpul liber, lui Florin Toma îi place să…
…facă planuri pentru Teatru!

Mulțumim, Florin Toma pentru răspunsurile tale și pentru cât de deschis ai fost cu noi în acest interviu. Îi încurajăm pe toți cititorii să profite de stagiunea teatrală aflată în plină desfășurare, pentru a avea parte de o experiență culturală inedită și plină de emoții.

Teatrul Dramatic „Fani Tardini” este una dintre cele mai importante instituții culturale din Galați, un prilej inedit de relaxare pentru public, cu actori talentați care prin pasiune și devotament ajung la inima publicului.

Foto: Mihaela Petre

Citește și: Una bună, 9 așa și-așa: Cristian Scutaru – artist plastic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.