miercuri, martie 12, 2025
AcasăExtraInfluencer marketing - care sunt obligațiile legale?

Influencer marketing – care sunt obligațiile legale?

Este important să se acorde atenție actelor normative care guvernează asupra activității de influencer marketing. În România, nu există o denumire oficială sau un cod COR pentru a fi influencer, astfel încât aceasta nu poate fi considerată o meserie în sine. Deoarece nu este posibil să se încheie un contract de muncă pentru a fi influencer, trebuie să se găsească alte modalități legale de colaborare între influencer și companie.

Ce trebuie să știi despre cadrul legal în influencer marketing

Indiferent dacă contractul de colaborare este încheiat cu o persoană fizică sau juridică, se aplică reglementările pentru protecția consumatorilor și combaterea practicilor comerciale incorecte și înșelătoare în România. De asemenea, în cazul unor domenii specifice de promovare, cum ar fi jocurile de noroc, țigările electronice, dispozitivele medicale, băuturile alcoolice sau produsele pentru performanțe sexuale, se vor aplica și dispozițiile speciale din aceste segmente.

De asemenea, reglementările se aplică indiferent de mediul de comunicare folosit de influencer, inclusiv Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok, YouTube, bloguri sau presă scrisă. Cu toate acestea, în funcție de fiecare platformă în parte, conținutul trebuie să respecte și politicile specifice ale respectivei platforme. Fie că un influencer are 100 sau 1 milion de urmăritori, acestea nu afectează aplicarea reglementărilor juridice, care trebuie respectate în mod riguros în toate cazurile.

Influencer-ul nu trebuie neapărat să primească o sumă de bani. Aceste reguli se aplică și atunci când influencerul primește alte tipuri de compensații, cum ar fi:

  • produse gratuite pe care să le testeze sau să le folosească;
  • servicii gratuite, cum ar fi mese la restaurant, acces gratuit la evenimente, tratamente corporale și altele;
  • are un schimb de servicii (barter) cu compania sau brandul respectiv.

În toate aceste cazuri, influencerul trebuie să respecte normele și reglementările legate de influencer marketing pentru a evita consecințele juridice și pentru a proteja interesele consumatorilor.

Publicitatea înșelătoare în influencer marketing

Influencerul are obligația principală de a fi sincer în comunicarea cu urmăritorii săi. În cazul în care primește produse sau servicii pentru a le testa, influencerul trebuie să încerce produsul și să ofere o recenzie sinceră, conform orientărilor stabilite de brand sau agenția de media.

În esență, publicitatea este considerată înșelătoare atunci când informațiile transmise de influencer sunt eronate și determină consumatorul să cumpere un produs sau un serviciu pe care nu l-ar fi cumpărat altfel. De exemplu, dacă un influencer afirmă că o cremă reduce vergeturile după 28 de zile de utilizare, dar de fapt nu a folosit-o deloc, acesta se consideră că utilizează o practică comercială înșelătoare.

Conform Anexei 1, punctul 11 din Legea nr. 363/2007, este considerată practică comercială înșelătoare atunci când un influencer utilizează un context editorial în mass-media pentru a promova un produs pentru care comerciantul a plătit fără a specifica clar că este publicitate. Aceasta este cunoscută și sub denumirea de „publicitate mascată”.

În cadrul unei campanii de influencer marketing, este important ca influencerul să ia în considerare faptul că conținutul pe care îl creează poate fi perceput ca reclamă de către consumator, și nu doar ca o recomandare simplă.

Obligațiile influencerului

Influencerul are obligația să dezvăluie public parteneriatul pe care îl are cu un anumit brand în cadrul campaniei de influencer marketing, indiferent de mediul în care se desfășoară aceasta, ca parte a prevenirii publicității înșelătoare. Se pot folosi instrumentele pe care le pune platforma la dispoziție (Paid Content, Branded Content, Paid Partnership, etc.) sau folosi termeni ușor de înțeles pentru a face publică natura comercială a reclamei (AD #sponsored #sponsorizat #parteneriat, etc.).

În cazul articolelor de pe blog sau de pe site-uri web, influencerul trebuie să includă o declarație clară la începutul conținutului, care să indice că acesta este un conținut sponsorizat, inclusiv în cazul marketingului afiliat.

În cazul conținutului video sau audio, inclusiv podcast-uri, este necesar ca divulgarea să fie făcută într-un mod clar și să fie menținută suficient timp la începutul materialului, astfel încât consumatorii să poată identifica conținutul sponsorizat. Este recomandat să se introducă, de asemenea, divulgarea și la mijlocul sau la sfârșitul conținutului, în funcție de durata acestuia.

Iată un exemplu de cum ar trebui să arate o colaborare între influencer-ul Tiberiu Ivan și brand-uri pe Instagram:

Divulgarea trebuie să fie afișată înaintea poveștii sau conținutului propriu-zis. Divulgarea nu trebuie să fie inclusă într-un hyperlink sau sub denumirea „legal” sau „află mai multe”.

Aceste mențiuni trebuie să fie prezente în toate postările influencerului, nu doar într-o singură serie. De exemplu, dacă influencerul creează o serie de Stories, divulgările trebuie să fie făcute în toate materialele, nu doar în primul sau ultimul.

Platformele de conținut oferă îndrumări și instrumente pentru a ajuta influencerii să dezvăluie că anumite conținuturi sunt sponsorizate.

  • Pe Instagram, influencerii pot utiliza funcția de Branded Content / Paid Partnership;
  • Pe Facebook, există funcția de Branded Content, care poate fi accesată din Creator Studio și face parte din Brands Collab Manager;
  • Pe YouTube, influencerii trebuie să se conformeze politicilor publicitare specifice platformei.

În general, majoritatea persoanelor nu sunt familiarizate cu conținutul „plătit” și, prin urmare, este important ca influencerii să folosească instrumentele oferite de platformele de conținut pentru a indica faptul că respectivul conținut este sponsorizat. Cu toate acestea, influencerii trebuie să se asigure că parteneriatul este divulgat în mod clar în postarea propriu-zisă, astfel încât consumatorii să poată înțelege ușor natura acesteia. Dacă nu se poate utiliza instrumentul oferit de platforma respectivă, influencerii trebuie să se asigure că parteneriatul este divulgat în alte moduri, deoarece folosirea unui anumit instrument nu exclude obligația de a divulgă parteneriatul prin toate celelalte mijloace posibile.

Este esențial ca influencerii să aibă o atitudine sinceră și ca conținutul pe care îl creează să reflecte experiența lor personală. Poți afla mai multe despre influencer marketing din Codul de Bune Practici.

Colaborarea cu un influencer

Există două tipuri de influenceri: cei care operează prin intermediul unei firme (un SRL sau un PFA) și cei care lucrează în mod direct ca persoană fizică.

De obicei, este recomandat ca influencerii să opereze prin intermediul unei firme, cu un SRL fiind cea mai comună opțiune. În cazul în care influencerul nu are o firmă, își poate înființa una și trebuie să se asigure că selectează codurile CAEN corespunzătoare, cum ar fi:

  • 7410 – Activități de design specializat;
  • 7420 – Activități fotografice;
  • 4791 – Comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet;
  • 5911 – Activități de producție cinematografică, video și de programe de televiziune;
  • 5912 – Activități de post-producție cinematografică, video și de programe de televiziune;
  • 5913 – Activități de distribuție a filmelor cinematografice, video și a programelor de televiziune;
  • 5920 – Activități de realizare a înregistrărilor audio și activități de editare muzicală.

În relația dintre brand și influencer persoană fizică, contractul de cesiune a drepturilor de autor este cel mai des utilizat de către agenții sau branduri. Acest contract prevede obligația influencerului de a crea un anumit tip de conținut și de a ceda către brand drepturile de autor. Astfel, brandul primește drepturile de creație asupra pozelor, video-urilor sau altor tipuri de conținut pe care influencerul le produce, cum ar fi postări pe blog.

Contractul de colaborare este o înțelegere nedefinită, care pune bazele colaborării dintre două persoane juridice. În cazul în care dorești să colaborezi cu un influencer persoană fizică, acesta trebuie să aibă un SRL sau un PFA. Contrar contractului de cesiune a drepturilor de autor, acest tip de contract oferă mai multă flexibilitate în ceea ce privește clauzele. Ambele părți pot stabili mecanisme de răspundere și control, precum și modalitățile prin care fiecare parte poate fi responsabilă pentru conținutul postat și modul în care se promovează produsele brandului.

Atunci când utilizezi o platformă de influenceri, este important să fii atent la termenii și condițiile acesteia, deoarece acolo sunt reglementate toate aspectele legate de relația dintre influencer și brandul tău. Este important să acorzi o atenție sporită clauzelor referitoare la plata, proprietatea intelectuală, răspunderea, denigrarea și defăimarea. Este puțin probabil să poți solicita cerințe suplimentare în această situație, mai ales că totul se desfășoară prin intermediul platformei, de la contactarea influencerului până la livrarea materialelor și plata acestuia.

Se poate lua în considerare abordarea directă a agențiilor care se ocupă de impresariatul influencerilor, dacă se știe clar că este nevoie de un influencer pentru campania respectivă. Aceste agenții funcționează asemănător cu agențiile de impresariat pentru artiști în domeniul muzical. În acest caz, se poate încheia un contract cu agenția de influenceri, care va prelua mai departe campania de influencer marketing.

Se poate colabora și cu o agenție media care va căuta ulterior influencerul potrivit pentru campania de influencer marketing și va transmite brieful și condițiile mai departe către acesta.

Ce trebuie să știi înainte de a începe o colaborare cu un influencer

Este esențial să faci o investigație amănunțită înainte de a intra într-o colaborare cu un influencer, pentru a evita orice situație care ar putea afecta reputația brandului în viitor.

Atunci când faci o astfel de cercetare, trebuie să iei în considerare următoarele aspecte:

  • Istoricul colaborărilor anterioare cu branduri sau agenții;
  • Genul de campanii în care influencerul a fost implicat;
  • Tipul de conținut pe care îl creează influencerul;
  • Modul în care răspunde la comentariile utilizatorilor;
  • Cum a reacționat la evenimentele la care a fost invitat sau la articolele scrise despre el;
  • Dacă a fost implicat în scandaluri, dacă au existat practici frauduloase și dacă brandurile au întrerupt colaborarea cu el și din ce motiv.

Iată cum poți face cercetarea:

  • Caută pe Google despre influencer (inclusiv nickname): citește articole de presă, articole de blog;
  • Pe Facebook, caută nu numai pe profilul public al influencerului, ci folosește bara de căutare pentru a găsi conținut care îl menționează pe acesta;
  • Pe Instagram, caută după hashtag-uri, mai ales cele pe care influencerul le folosește frecvent, și analizează inclusiv poveștile, momentele cheie, comentariile postărilor și videoclipurile;
  • Pe YouTube, utilizează un instrument specific pentru a identifica mențiunile cuvintelor-cheie (inclusiv nume de branduri), cum ar fi awario.com;
  • Pe canalele de streaming de jocuri, cum ar fi Twitch, utilizează un instrument specific asemănător celui de mai sus, cum ar fi aggero.io.

Contractul cu un influencer

Asigură-te că în contractul cu influencerul sunt incluse informațiile esențiale. Menționează numele influencerului cu care vei colabora în cadrul programului și specifică și numele brandului tău. Poți specifica în contract data începerii și durata campaniei de promovare, precum și o descriere detaliată a activităților ce trebuie desfășurate în cadrul acesteia. Este recomandat să incluzi în contract nu doar numele influencerului, ci și numele de scenă, precum și profilele și platformele de social media unde vor fi postate conținuturile.

Este important să clarifici cu influencerul canalele de comunicare prin care va promova conținutul campaniei tale și să stabiliți împreună unde va fi postat conținutul. De exemplu, dacă alegi platforma Instagram pentru campanie, dar influencerul mai are și un blog sau un canal de YouTube, ar trebui să specifici dacă se poate posta conținutul campaniei și pe aceste canale. De asemenea, este important să clarifici cine va deține drepturile de proprietate intelectuală asupra conținutului secundar postat de influencer.

Durata relației cu influencerul trebuie să fie specificată în contract. Trebuie să decizi dacă dorești o singură colaborare, o campanie de durată sau o asociere mai îndelungată cu imaginea brandului.

Înainte de a stabili o colaborare cu un influencer, este important să pui în scris intențiile tale, indiferent dacă te interesează o campanie unică sau o relație pe termen lung. Fii atent la clauzele de reînnoire automată a contractelor, care pot fi incluse în documentele standard, iar absența unei notificări poate duce la prelungirea contractului. Nu subestima importanța încheierii unui contract chiar și pentru o colaborare aparent minoră, cum ar fi o singură postare din partea influencerului.

Modalitatea de plată nu trebuie neapărat să implice o sumă de bani, ci poate consta și în:

  • bunuri oferite;
  • servicii oferite;
  • discounturi;
  • cupoane de reducere pentru urmăritori;
  • bani, fie o sumă fixă, fie o sumă variabilă în funcție de nivelul de implicare, vânzări etc.

În contract trebuie să fie specificată modalitatea de plată pentru serviciile prestate de influencer. În cazul în care se optează pentru o formă de plată diferită de cea monetară, valoarea echivalentă trebuie să fie specificată în mod clar în contract. Este important să acorzi o atenție deosebită acestor aspecte pentru a evita neînțelegerile și problemele ulterioare.

Conținutul creat de influencer este foarte important pentru brand și este protejat de drepturile de autor. În același mod în care angajezi un fotograf profesionist să realizeze fotografii pentru un eveniment, apelezi la un influencer pentru a crea conținut de promovare. Prin urmare, este esențial să clarifici în contract cum vor fi transferate drepturile de autor către brand și în ce condiții se va realiza acest lucru. Acest lucru presupune că influencerul garantează că deține toate drepturile de autor asupra conținutului creat, pentru a le putea transfera mai departe către companie. De asemenea, influencerul trebuie să obțină aceste drepturi de la alte persoane, dacă este cazul.

  • În cazul utilizării imaginilor stock, este necesar să se dețină o licență care să permită utilizarea finală în scop comercial;
  • Utilizarea melodiilor celebre este interzisă în mod explicit în creații, cu excepția cazului în care se obține un acord scris în acest sens sau dacă sunt puse la dispoziție de platforma de promovare (cum ar fi melodiile oferite de Instagram), dar în acest caz trebuie să se verifice cu atenție termenii și condițiile de utilizare a platformei;
  • În cazul în care se utilizează imagini, videoclipuri, colaje, elemente audio sau alte tipuri de conținut preexistent, influencerul trebuie să dețină drepturile de utilizare în scop comercial. Nu există nicio reglementare care să permită utilizarea unui fragment de durată limitată, deoarece acest lucru ar constitui tot o încălcare a drepturilor de autor;
  • În ceea ce privește conținutul generat de urmăritori, inclusiv din comentarii și mesaje transmise pe rețelele sociale, este important să obții acordul lor în scris, separat, și nu prin intermediul unui mesaj direct, cu excepția cazului în care mesajul respectiv specifică în mod clar unde și cum vei folosi conținutul;
  • Fii atent la fonturile mai speciale, care necesită o licență comercială pentru a fi utilizate în scopuri comerciale.

În cazul în care influencerul decide să organizeze un concurs sau un giveaway în cadrul campaniei de influencer marketing, este important să se prevadă în contract ca materialele create de urmăritorii care participă să poată fi folosite de influencer și de către brand. Pentru a putea utiliza comentariile, review-urile sau materialele trimise de participanți, influencerul trebuie să organizeze un regulament minimal și să obțină acordul participanților. În orice caz, acordurile trebuie adaptate la specificul platformei pe care se desfășoară campania. De exemplu, în cazul Instastory-urilor, dacă există o mențiune sau un tag în conținut, acesta poate fi distribuit mai departe pe profil.

Se recomandă includerea în contract a faptului că influencerul este responsabil și va răspunde pentru drepturile de autor ale terților. De exemplu, în cazul în care utilizează imagini pentru care nu deține drepturi de utilizare comercială, influencerul ar trebui să despăgubească brandul pentru prejudiciul cauzat. În plus, este responsabilitatea influencerului să se asigure înainte de utilizarea conținutului că are dreptul de a-l folosi în scopuri comerciale sau să obțină toate autorizațiile necesare în caz contrar.

Este recomandat să ai un mecanism de aprobare a conținutului creat de influencer înainte de a fi publicat, mai ales atunci când este vorba de campanii coordonate. Această procedură nu înseamnă că ai control asupra influencerului, ci doar că verifici dacă mesajul transmis este în linie cu campania de influencer marketing și cu ceea ce dorești să ajungă la consumatori, cum ar fi mesaje cheie, hashtag-uri, momentul postării etc. Este important să te asiguri că influencerul s-a adresat audienței potrivite și împărtășește aceleași valori pe care brandul le promovează. În consecință, este indicat să stabilești o procedură de aprobare standard și să o expui influencerului de la început, înainte de a semna contractul.

Poți cere anumiți indicatori de performanță în contract, mai ales dacă plata influencerului depinde de aceștia. Printre aceștia se pot număra:

  • Numărul de urmăritori;
  • Vizualizările la Instagram Stories;
  • Interacțiunile la Instagram Stories;
  • Numărul de like-uri și comentarii;
  • Click-urile făcute de urmăritori pe un anumit hashtag;
  • Vizualizările pe site-ul tău venite prin intermediul influencerului;
  • Interacțiunile pe hashtag-urile specifice campaniei, etc.

Acești indicatori pot fi discutați în prealabil cu influencerul și incluși în contract, astfel încât să fie clare și transparente așteptările de ambele părți.

Un contract trebuie să conțină detalii clare și precise referitoare la rolul și responsabilitățile influencerului în cadrul campaniei de promovare. Acest lucru va evita neînțelegerile și va asigura că influencerul înțelege exact ce se așteaptă de la el/ea.

Trebuie să stabilești un calendar de postări, care să includă frecvența acestora, de exemplu, de două ori pe săptămână sau de două ori pe lună, și să introduci penalități în contractul încheiat cu influencerul, în cazul în care nu respectă acest calendar. În plus, în funcție de profilul influencerului și de audiență, ar trebui să iei în considerare și orele de postare. De exemplu, nu ar avea niciun efect dacă persoana respectivă ar posta la ora 3 dimineața, dacă nu există urmăritori activi la acea oră. De asemenea, în funcție de specificul campaniei, poate fi util să stabilești anumite zile pentru postări.

În contractul cu influencerul, ar trebui să fie inclusă o clauză care să permită redistribuirea, modificarea, adaptarea sau traducerea conținutului de promovare, astfel încât să poți folosi numele, sigla și poza influencerului. Trebuie să stabilești pentru cât timp dorești să deții acest drept, fie că este permanent sau pentru o durată limitată de timp, și să incluzi aceste detalii expres în contract după ce ajungi la o înțelegere cu influencerul.

În contractul cu influencerul, ar trebui să fie inclusă o clauză care să permită redistribuirea, modificarea, adaptarea sau traducerea conținutului de promovare, astfel încât să poți folosi numele, sigla și poza influencerului. Trebuie să stabilești pentru cât timp dorești să deții acest drept, fie că este permanent sau pentru o durată limitată de timp, și să incluzi aceste detalii expres în contract după ce ajungi la o înțelegere cu influencerul.

Este important să ai în vedere dacă campania de promovare va include hashtag-uri sau link-uri speciale de promovare, cum ar fi cele cu reduceri sau beneficii, precum link-uri de afiliere sau coduri speciale de reducere. Înțelegerea cu influencerul trebuie să fie inclusă în contract, astfel încât să fie clar ce se va folosi. Aceste detalii ar trebui menționate clar în contract, iar informațiile pentru construirea acelor link-uri ar trebui oferite cu atenție, mai ales dacă nu se utilizează platforme specializate pentru marketing afiliat.

Poți stabili în contract perioada de timp pentru care influencerul va fi obligat să păstreze online conținutul de promovare. Această perioadă poate fi permanentă sau doar pe durata campaniei de promovare. Este important să clarifici aceste detalii în contract, deoarece unii influenceri aleg să șteargă conținutul de promovare după câteva zile pentru a evita să-și încarce audiența cu prea mult conținut sponsorizat sau pentru a-și păstra flexibilitatea în colaborările viitoare cu alte branduri. Așadar, trebuie să stabilești o perioadă de timp în care influencerul este obligat să păstreze conținutul de promovare online și să o menționezi în mod clar în contract.

Trebuie să stabilești clar dacă dorești ca influencerul să colaboreze exclusiv cu brandul tău pe durata campaniei sau să devină ambasadorul brandului tău, adică să fie asociat cu brandul în mod permanent. De asemenea, trebuie să clarifici dacă influencerul are permisiunea de a promova și alte branduri care nu sunt concurente cu brandul tău și dacă pot apărea acele branduri în aceeași postare. Este important să stabilești aceste detalii înainte de începerea campaniei de influencer marketing pentru a evita neînțelegerile ulterioare. Dacă dorești o relație de exclusivitate cu influencerul, este important să ai în vedere următoarele aspecte și să le clarifici în contract:

  • Durata expresă a clauzei de exclusivitate și non-concurență, deoarece nu poți să îi interzici să încheie alte contracte similare pe viață după încetarea contractului. În general, această clauză este limitată la un an;
  • Definirea clară a ceea ce înseamnă concurenți pentru brandul tău. De exemplu, dacă activezi în segmentul hainelor de seară, un brand de haine sport nu este o concurență directă, iar aceasta trebuie specificată în contract;
  • Remunerația influencerului poate fi mai mare pentru că lucrează exclusiv cu tine.

Parteneriatul dintre brand/agenție și influencer ar trebui să rămână strict confidențial și să nu fie dezvăluit către terțe persoane, mai ales către concurenți sau alte agenții. Clauzele de confidențialitate trebuie scrise cu grijă pentru a acoperi informații privind costurile, know-how, condițiile comerciale, strategiile de influencer marketing, planurile de vânzări, viitoarele extinderi sau intențiile ale brandului etc.

În alegerea influencerului pentru campania ta, personalitatea acestuia este foarte importantă, deoarece comunicarea cu audiența sa este crucială. Cu toate acestea, influencerul trebuie să respecte anumite limite, cum ar fi evitarea atingerii legii și bunelor moravuri, incitarea la ură, discriminare sau rasism, sau folosirea unui limbaj licențios, cu excepția cazului în care este justificat în context. De asemenea, influencerul ar trebui să aibă o conduită consecventă și adecvată pe toate canalele de comunicare, nu doar pe cel folosit pentru campanie. Este important ca în cazul în care influencerul încalcă aceste limite, să poți rezilia contractul și să soliciți daune-interese.

În colaborarea cu un influencer, ajungerea la termen este cea mai frecventă modalitate de încetare a contractului. Însă, trebuie să ai în vedere și următoarele situații de încetare:

  • influencerul nu livrează la timp;
  • conținutul creat de influencer încalcă regulile campaniei;
  • influencerul aduce atingere bunelor moravuri, legii sau viziunii brandului.

Responsabilitatea influencerului ca și creator de conținut

Influencerul are responsabilitatea față de urmăritorii săi și de brandul care îl angajează, indiferent dacă este implicat în crearea conținutului sau participă la diverse evenimente promoționale sau campanii de influencer marketing.

În momentul în care un influencer face o campanie de promovare, este crucial să ofere urmăritorilor săi informații reale și verificabile. În funcție de domeniul campaniei de influencer marketing, pot fi aplicabile dispoziții specifice, cum ar fi cele privind sănătatea, care trebuie întotdeauna să fie susținute de studii. Pe lângă evitarea inducerii în eroare prin prezentarea unor informații care nu pot fi verificate, influencerul trebuie să ofere informații palpabile, bazate pe experiența sa personală, astfel încât urmăritorii să ia o decizie informată atunci când cumpără un produs. Fiind un influencer implică o responsabilitate mare, deoarece se bazează pe relația de încredere dintre persoana respectivă și urmăritorii săi. În același timp, brandul are obligația să ofere influencerului toate informațiile necesare pentru a putea face o promovare corectă.

În cazul în care furnizezi influencerului informații false despre un produs pe care vrei să îl promovezi, vei încălca Codul Penal al României (art. 404), care pedepsește „comunicarea sau răspândirea, prin orice mijloace, de știri, date sau informații false ori de documente falsificate, cunoscând caracterul fals al acestora”. În plus, riscul de a fi sancționat penal poate crește, mai ales în cazul produselor care pot pune în pericol sănătatea națională, cum ar fi cele care pretind că previn sau vindecă COVID-19. Chiar și fără consecințe penale, acțiunile de acest fel pot fi considerate fake news și pot conduce la suspendarea conturilor online ale brandului. Prin urmare, este important să oferi influencerului informații corecte și verificabile despre produsele pe care le promovezi, în special în cazul produselor care țin de sănătate.

Legea nr. 158/2008 definește publicitatea comparativă ca fiind publicitatea care identifică explicit sau implicit un concurent sau bunuri și servicii oferite de acesta. Cu toate acestea, influencerii pot face recenzii și mențiuni ale produselor concurente, cu condiția să respecte următoarele: să nu facă o comparație înșelătoare, să compare produse care satisfac aceleași nevoi sau sunt destinate acelorași scopuri și să compare caracteristici esențiale, relevante, verificabile și reprezentative ale produselor, inclusiv prețul. Opinia personală a influencerului trebuie să se bazeze pe aceste caracteristici obiective și nu ar trebui să fie un mijloc de a induce în eroare publicul.

Protecția datelor personale în influencer marketing

Potrivit legislației privind protecția datelor personale, este important să ținem cont de următoarele aspecte referitoare la datele personale în cazul conținutului publicitar.

În cazul unor concursuri sau giveaway-uri organizate în cadrul campaniei, influencerul va trebui să furnizeze brandului numele câștigătorilor pentru livrarea produselor și serviciilor sau pentru evidența privind impozitarea. Aceasta implică o prelucrare a datelor personale de către ambele persoane, deci trebuie respectate prevederile legale în acest sens.

Atunci când un influencer promovează un produs, este de așteptat să primească întrebări în privat despre acesta. În general, aceste întrebări vor fi redirecționate către brand sau agenția responsabilă, pentru a răspunde solicitărilor și a se efectua o prelucrare suplimentară de date personale. Este important să se respecte și prevederile privind protecția datelor personale în astfel de situații.

Atunci când un influencer preia temporar controlul unui cont într-o campanie de tip takeover, acesta poate avea acces la datele personale ale brandului, inclusiv date confidențiale precum metrici, interacțiuni și urmăritori. În acest context, are loc o prelucrare de date, iar pentru a evita divulgarea acestor informații, este recomandat să se stabilească un acord de confidențialitate (NDA).

Pentru a fi în conformitate cu prevederile legale referitoare la protecția datelor personale, trebuie să iei în considerare și situația în care un influencer utilizează materiale în care apar alte persoane, cum ar fi fotografii cu familie sau prieteni. În astfel de cazuri, este important să obții acordul scris al persoanelor care apar în imagini și să furnizezi informații clare cu privire la prelucrarea datelor personale, deoarece aceste imagini reprezintă date personale.

Directiva (UE) 2019/790

Noua directivă spune că publicațiile de presă online beneficiază de aceleași drepturi ca și cele tipărite, iar editorii acestora pot autoriza sau interzice reproducerea directă sau indirectă și punerea la dispoziția publicului a publicațiilor lor de către prestatorii de servicii online. Acest lucru este important de reținut pentru influenceri, deoarece este necesar să prevadă în contractele lor de colaborare cesiunea drepturilor de proprietate asupra publicațiilor scrise și posibilitatea de reproducere în mediul online. În cazul unei campanii pentru o revistă cu apariție tipărită, influencerul trebuie să precizeze dacă vor exista drepturi de reproducere și în mediul online.

Directiva mai spune și că pentru a putea utiliza conținutul unui influencer în mediul online, este necesar un acord de licență scris din partea titularului dreptului de autor. În cazul în care se lucrează prin intermediul unei agenții de influenceri sau media, contractul trebuie să fie încheiat cu intermediarul care va transfera apoi drepturile de autor către utilizatorul final. Dacă se utilizează conținut fără a avea autorizație, se poate ajunge în situația de încălcare a drepturilor de autor și se poate fi sancționat corespunzător.

Directiva prevede și obligația de a informa influencerul cu privire la folosirea conținutului său în mod expres. Nu mai este suficient să fie menționate doar clauze generale în acordul de licențiere. Astfel, trebuie specificat exact unde se va folosi conținutul, în ce medii, ce modificări se pot face asupra lui, precum și alte detalii relevante referitoare la utilizarea sa. Aceasta reprezintă o protecție suplimentară pentru titularul dreptului de autor și o obligație pentru cei care folosesc conținutul său.

Toate aceste informații se regăsesc în Codul de bune practici în influencer marketing din România, lansat în 2020 de către IAB România și 2Performant cu susținerea IAB Spania, Consiliului Român pentru Publicitate și în colaborare cu Social Smarts si Avocatoo.ro. Conținutul legal a fost creat de către echipa Avocatoo: Ana-Maria Udriște, Andreea Vlădăreanu, Bogdan Ciacli și Miruna Bercariu.

Campaniile de influencer marketing este o metodă puternică de a ajunge la audiența ta țintă prin intermediul creatorilor de conținut cu un public dedicat și implicat. Utilizarea acestui canal de marketing necesită însă o planificare și o implementare atentă pentru a respecta codul de bune practici în vigoare și pentru a obține cele mai bune rezultate. Dacă ești interesați să începi o campanie de influencer marketing în conformitate cu acest cod de bune practici, contactează-ne pentru a afla mai multe despre cum poți obține cele mai bune rezultate pentru afacerea ta la adresa de mail office@gcreative.eu.

ARTICOLE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

AI NEVOIE DE UN LOGO?

- Advertisment -spot_img

ULTIMELE ARTICOLE