miercuri, aprilie 2, 2025
AcasăArticoleFaleza Dunării Galați - Muzeu de sculpturi în aer liber

Faleza Dunării Galați – Muzeu de sculpturi în aer liber

Pe faleza Dunării Galați vei regăsi un adevărat muzeu de sculpturi din metal care atrag atenția. Denumit de mulți muzeu de artă modernă în aer liber toate sunt opere de artă monumentală din metal. Primele lucrări au fost realizate la edițiile din 1976 și 1977 ale Taberei de Sculptură în Metal de la Galați și sunt semnate de importanți sculptori români.

Istoria taberei de sculptură în metal de pe Faleza Dunării din Galați:

Între 1976 și 2017 au fost organizate 7 ediții ale taberei de sculptură în metal.

Prima, organizată în 1976, a debutat în august când la Galați au venit 10 sculptori tineri, recunoscuți la nivel național, care au reușit într-o lună, cu ajutorul muncitorilor calificați și cu dotări tehnice deosebite pentru timpul respectiv, să înnobileze metalul, realizând din elemente sudate și tăiate forme cu valențe plastice uimitoare.

Compozițiile sunt lucrări abstract decorative de proporții deosebite, unele peste 15 m înălțime, fixate pe postamente de beton și vopsite în culori de gri, roșu, galben, albe, pentru protecția împotriva ruginii.

A rezultat astfel un muzeu în aer liber ce oferă o panoramă unică a peisajului fluvial dunărean, un punct – loc de atracție vizuală pentru bătrânul port.

Vernisajul primei ediții a avut loc pe 12 septembrie 1976, participând artiștii, autoritățile locale și populația orașului. Primele lucrări au fost amplasate spre est, spre Palatul Navigației, 10 artiști lucrând fierul pentru creații metalice care să înfrumusețeze malul Dunării și să bucure ochiul atât de pe mal, cât și de pe Dunăre.

Primele trei ediții s-au desfășurat pe faleza Dunării, nu demult amenajată și care oferea un spațiu cu o deschidere deosebită: spre oraș, dar și spre fluviul Dunărea.

De ce sculpturi din metal?

La Măgura Buzăului s-a ales piatra, la Sibiu și Medgidia – ceramică, la Arcuș și Săliștea Sibiului – lemnul, iar la Galați, profitându-se de prezența Șantierului Naval și a Combinatului Siderurgic s-a optat pentru fier fiind material local.

Ideea amplasării unor sculpturi metalice la Galați a venit din partea Uniunii Artiștilor Plastici și a autorităților locale pentru a îmbunătăți zestrea artistică a orașului cu lucrări de sculptură monumentală cu material definitiv.

Venea ca o necesitate a vremii, zone mai îndepărtate ale țării erau îmbogățite cu sculpturi care utilizau materialele locale: la Măgura Buzăului s-a ales piatra, la Sibiu și Medgidia – ceramică, la Arcuș și Săliștea Sibiului – lemnul, iar la Galați, profitându-se de prezența Șantierului Naval și a Combinatului Siderurgic s-a optat pentru fier fiind material local.

În 1976 și 1977, au fost amplasate lucrări de artă impresionante, printre care:

Cele 22 de sculpturi de metal de pe Faleza Dunării Galați sunt:

Tabara de sculptură în metal 1977:

PASĂREA APELOR

Sculptura „Pasărea apelor” a fost creată în 1976 de către sculptorul gălățean Silviu Catargiu, cunoscut și pentru lucrarea „Chemarea Zborului”. Considerat unul dintre cei mai valoroși artiști plastici din Galați și un dascăl de renume, Catargiu a realizat această compoziție verticală de 5,5 metri înălțime și 1,5 metri lățime, în tonuri de gri.

Sculptura este formată dintr-o piramidă la bază și un cilindru în partea superioară, din care se desprind trei aripi ce sugerează atât ideea de zbor, cât și de valuri.

EVOLUȚIE

Sculptura, creată de Bella Crișan în 1976, este compusă din 27 de octogoane aranjate în ordine crescătoare, formând un labirint.

Octogonul simbolizează viața veșnică, iar această aranjare progresivă sugerează prosperitatea și dezvoltarea treptată a orașului situat pe malul fluviului.

Ieșirea din labirint, orientată spre oraș, sugerează că acesta așteaptă să fie descoperit de către cei curioși.

ECRAN

Sculptura intitulată „Ecran”, creată în 1977, prezintă o formă tridimensională care subliniază zece lopeți, corespunzătoare celor zece porunci ale lui Moise.

Mesajul sculpturii este să ne reamintească importanța respectării acestor porunci, cu scopul de a trăi o viață fericită și onorabilă.

​SEPTENARIUS

Lucrarea „Septenarius” a fost realizată în 1976 de Ingo Glass, un sculptor și scriitor german originar din Banat, România. Considerat un reprezentant al artei concrete, sculptura sa prezintă două turnuri principale sprijinite pe cinci contraforturi.

Ingo Glass a dorit să asocieze fiecare element al operei cu una dintre țările străbătute de Dunăre în 1976: Germania, Austria, Cehoslovacia, Ungaria, Iugoslavia, Bulgaria, România și URSS.

Turnurile principale simbolizează extremitățile – Germania și România – unite prin intermediul fluviului Dunărea.

CAPRICIILE  IELELOR

Lucrarea „Capriciile Ielelor”, realizată de ElodKocsis în anul 1976, se remarcă prin elementele modulare care îi conferă un aer baroc.

Formele sale ascuțite creează impresia unei așezări haotice și imprevizibile, amintind de ielele din mitologia noastră, ființe feminine al căror contur este greu de definit.

Aceste ființe nu sunt malefice și se răzbună doar atunci când sunt nedreptățite. Sculptorul dorește să sublinieze necesitatea echilibrului dintre oraș și bătrânul fluviu.

​SOLID-FLUID

Solid-Fluid”, este o creație din 1976, ce îmbină elemente metalice sudate pentru a da viață unei reprezentări în miniatură a orașului Galați și a fluviului Dunărea.

Sculptura își propune să pună în valoare magnitudinea Dunării în comparație cu orașul, ilustrând reflectarea acestuia în apele fluviului.

Secțiunea superioară a sculpturii simbolizează aspecte ale orașului, în timp ce cea inferioară este dedicată fluviului adiacent.

Marchiș Alexandru, creatorul acestui monument, a implementat cu pricepere principiul reutilizării resurselor locale, transformându-le într-o operă de artă cu semnificație și impact.

ZIUA ȘI NOAPTEA

Lucrarea „Ziua și Noapteaˮ, creată de Vasilica Marinescu-Kasnovschi în 1976, în cadrul primei ediții a taberei de sculptură, utilizează semidiscuri dispuse ingenios atât orizontal, cât și vertical.

Acestea sunt sudate într-o succesiune regulată pentru a evoca un fenomen misterios.

TENTATIVĂ

Lucrarea, realizată în 1976 de Constantin Popovici, fiul sculptorului Ion Grigore Popovici și al pictoriței Nadia Popovici, este o sculptură din metal amplasată pe un soclu din beton.

Aceasta simbolizează efortul pescărușului de a se înălța, de a se desprinde de pământ, dar și senzația de prăbușire.

Simbolistica păsării sugerează o lume situată într-un interval, un loc de întâlnire între ființa umană și sacralitate.

Orice simbol își revendică o individualitate complexă, adresându-se atât inteligenței, cât și afectivității.

Simbolul devine astfel expresia modului de a fi în lume al omului conștient de apartenența sa la o totalitate care influențează subconștientul și viața spirituală.

FISIUNE

Lucrarea „Fisiune”, creată de Nicole Șaptefrați în 1976, este o sculptură compusă din mai multe poligoane dreptunghiulare așezate paralel și orientate în diverse direcții.

Structura sugerează ideea formării universului bazată pe cele patru elemente ale naturii: apă, aer, pământ și foc.

Tabara de sculptură în metal 1976:

TATĂ ȘI FIU

Sculptura TATĂ ȘI FIU, creată de regretatul Gheorghe Apostu, care a modelat și celebrul Fruct al Soarelui în aceeași tabără de sculptură, găzduită pe Faleza Superioară a Dunării, este o expresie dedicată comemorării victimelor căzute sub valurile înspumate ale acestui fluviu de-a lungul timpului.

În esență, opusul lucrării este un simbol al ciclurilor vieții: naștere, moarte și regenerare.

În același timp, devine un simbol al evoluției umane, înțeleasă ca o îmbrățișare armonioasă a naturii, în mijlocul căreia se desfășoară acest proces de transformare continuă.

FRUCTUL SOARELUI

Fructul Soarelui, creat în 1977 de sculptorul băcăuan Gheorghe Apostu, este o remarcabilă piesă ce ilustrează geniul său artistic în lucrul cu lemnul și, de asemenea, abilitatea de a transforma aparența robustă a fierului prin intermediul creațiilor sale.

Această operă l-a consacrat pe Apostu ca unul dintre cei mai importanți sculptori români, fiind în urma celei de-a doua mari figuri în sculptură, Constantin Brâncuși.

Sculptura se compune dintr-un ax vertical care susține spițele unei roți și impresionează prin înălțimea și monumentalitatea sa, dominând peisajul înconjurător.

În interpretare, această lucrare poate fi percepută ca un cerc cu un punct central, simbolizând Soarele care, în contextul astronomiei, este considerat centrul universului, punctul de origine și sursa tuturor lucrurilor.

SPAȚIU DE JOACĂ VEGETAL

Intitulată ‘Spațiu de Joacă Vegetal’, lucrarea a fost creată în 1977 de către artistul Tiberiu Bențe.

Sculptura, compusă predominant din nuanțe de roșu și galben, evocă forme organice specifice plantelor.

Prin structura sa, lucrarea sugerează vitalitatea, libertatea mișcării în aer liber și ciclurile naturii.

Într-o epocă caracterizată de industrializare, mecanizare și avans tehnologic, această creație aduce un omagiu conexiunii noastre cu natura și importanței ciclicității într-o societate în schimbare.

CHEMAREA ZBORULUI

Sculptura, realizată în 1977 de Silviu Catargiu, absolvent al Institutului de Arte Plastice „Ion Andreescu” din Cluj-Napoca, impresionează prin forma sa aerodinamică și linia suplă, creând o puternică senzație de înălțare.

Partea inferioară a lucrării constă în conuri suprapuse, încadrate de două aripi, din care se desprind alte patru conuri ce susțin în partea superioară două volume piramidale, înconjurate de două eșarfe ce sugerează zborul.

Aceasta simbolizează dorința de căutare a armoniei interioare și depășirea conflictelor, fiind un simbol al ascensiunii mentale și sufletești, reflectând în același timp dorința de libertate.

RECEPTOR

Lucrarea „Receptor” a fost creată în 1977 de Dan Covataru.

Sculptura, inspirată de tehnologia rețelelor de televiziune, este o compoziție bazată pe proporția ritmică dintre orizontală și verticală.

Având rol de ecran și receptor simultan, aceasta face referire la orașul pe care îl înfrumusețează, un oraș ce a absorbit influențe diverse din cele mai vechi timpuri până în prezent, cu Dunărea ca element de legătură.

 AMFITEATRU

În 1977, Mihai Istudor, un sculptor monumentalist renumit, a creat lucrarea intitulată „Amfiteatru”.

Cunoscut pentru operele sale de artă monumentală ce se găsesc în diverse orașe din țară, Istudor a îmbinat în această lucrare linii orizontale, verticale și curbe pentru a proiecta globul pământesc, capturând în esență toate frumusețile acestuia: munții impunători, câmpiile întinse și apele limpezi.

Această creație oferă o perspectivă inedită asupra lumii, folosind materiale ce altădată erau considerate deșeuri, astfel dând o nouă viață și semnificație acestora prin intermediul artei.

VALUL ȘI VÂNTUL

Lucrarea „Valul și Vântul,” realizată în 1977 prin colaborarea dintre Tiberiu Bențe și Ernest Kasnovaschi, constă din sculpturi albe de mari dimensiuni amplasate astfel încât să se oglindească reciproc.

Vântul este situat pe partea malului, iar Valul pe partea opusă.

Cele două se completează: Vântul este alcătuit din mai puține elemente decât Valul, subliniind astfel forța apei care a format faleza și blândețea vântului care creează valurile.

​ICAR

„Icar” este una dintre sculpturile realizate în cadrul taberei de sculptură în metal din anul 1977 de către artistul Olteanu Stîncă Aurel.

Icar, cunoscut ca fiul lui Dedal, a contribuit la construirea labirintului din Creta, unde regele Minos l-a închis pe Minotaur, o creatură pe jumătate om, pe jumătate taur, ce trebuia hrănită cu sacrificii umane.

De asemenea, Icar este faimos pentru încercarea sa de a zbura prea aproape de Soare.

Sculptura reprezintă una dintre cele mai mari aspirații ale omului: dorința de a zbura.

Lucrarea simbolizează efortul uman de a-și depăși limitele, însă graba și excesul de zel pot duce la eșec în atingerea visurilor.

Legenda lui Icar oferă o lecție valoroasă celor curajoși și dornici de schimbare, îndemnându-i să-și planifice cu grijă pașii pentru a-și atinge scopurile.

​CONFLUENȚE

Lucrarea ”Confluențe” a fost realizată în anul 1977, în cadrul taberei de sculptură în metal organizată la Galați, de către Manuela Siclodi.Născută în 1946, aceasta a studiat sculptura la Institutul de Arte Plastice „Nicolae Grigorescu“.

Compoziția este un tot unitar perfect, formată din patru piese aranjate armonios.

Sculptura se evidențiază prin piesele sale verticale, care reprezintă abstract comuniunea dintre bărbat și femeie, în timp ce piesele orizontale de pe soclu simbolizează sufletul celor doi, reflectând personalitatea fiecăruia.

Așezarea pe malul fluviului nu este întâmplătoare, ci simbolizează comuniunea dintre ființa umană și natură.

POARTA ORAȘULUI

Lucrarea „Septenarius” a fost creată în 1976 de către Ingo Glass, un sculptor și scriitor de limbă germană, originar din Banat, România.

Este recunoscut ca un exponent al artei concrete. Compoziția înfățișează două turnuri principale susținute de cinci contraforturi.

Autorul a avut în vedere să asocieze câte un element din fiecare țară străbătută de fluviul Dunărea în 1976 – Germania, Austria, Cehoslovacia, Ungaria, Iugoslavia, Bulgaria, România și URSS.

Turnurile principale reprezintă capetele – Germania și România – unite de fluviul Dunărea.

Tabara de sculptură în metal 1991:

SUFLET PE APE

Această operă, Om – 1991 numită „Suflet pe ape”, este o creație a sculptorului Aurel Vlad, un exponent al postmodernismului în arta românească, care a abordat în lucrările sale probleme legate de existența individului în epoca contemporană.

Sculptura surprinde tehnica traforajului sub forma unei figuri umane în poziție inversată.

EVOLUȚIE-REVOLUȚIE

O lucrare creată de Bella Crișan în 1991, cunoscută sub numele de ‘Evoluție-Transformare’, a fost inițial expusă în oraș, în apropierea locului în care se găsește în prezent restaurantul McDonald’s.

Odată cu construirea restaurantului, sculptura a fost reamplasată pe faleza inferioară a orașului.

PIRAMIDA SOARELUI

Lucrarea „Piramida soarelui”, creată de Ingo Glass în 1991, poartă numele datorită amplasării sale la cea mai mare altitudine în comparație cu celelalte sculpturi, fiind astfel cea mai aproape de soare.

În plus, culoarea galbenă a lucrării este asociată cu lumina.

Sculptura constă din patru stâlpi care formează o piramidă, simbolizând uniunea forțelor divine: Tatăl, Fiul și Sfântul Duh.

Omagiu lui Brâncuși

Opera aparține cunoscutului sculptor Ewerdt Hilgemann, ale cărui lucrări sunt apreciate în întreaga lume.

Sculptura „Omagiu lui Brâncuși” a fost realizată în urmă cu mai bine de 30 de ani, însă opera nu a fost pusă în valoare.

Omagiu lui Brâncuși este cea mai nouă lucrare din cadrul muzeului de sculpturi de pe Faleza Dunării Galați. Aceasta a fost amplasată în anul 2023 în zona Bac.

Urmează finisarea soclului care va avea plăci din granit, iar sculptura va fi iluminată decorativ.

Tabăra de sculptură în metal de la Galați a transformat orașul într-un veritabil muzeu în aer liber, oferind o panoramă unică a peisajului fluvial dunărean.

De-a lungul celor șapte ediții, numeroși artiști au contribuit la înfrumusețarea orașului cu lucrări abstracte de proporții impresionante, devenind un punct de atracție vizuală și culturală de necontestat.

Acest eveniment rămâne o mărturie a talentului și creativității sculptorilor români și a deschiderii orașului Galați către artă și inovație.

Care sunt cele mai interesante sculpturi de la acest muzeu în aer liber de pe Faleza Dunării din Galați?

ARTICOLE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

AI NEVOIE DE UN LOGO?

- Advertisment -spot_img

ULTIMELE ARTICOLE

logo nou explore
Setări confidenţialitate

Exploremag.ro și partenerii săi folosesc cookies pentru a vă putea oferi informațiile și serviciile pe care le doriți și, în unele cazuri, pentru a personaliza experiența online. Puteți seta ce cookies acceptați, pe care nu și puteți schimba aceste setări oricând accesând opțiunea CONFIDENŢIALITATE disponibilă în toate paginile exploremag.ro. Informații detaliate despre cookies și cum funcţionează găsiți în secțiunea despre cookies pe exploremag.ro

Politica de confidentialitate a SC GALLERIA CREATIVE SHOP SRL

Termenii si Conditiile de utilizare exploremag.ro