Dunărea la Galați
Navele care, de-a lungul timpului, au traversat Dunărea la Galați fac parte din istoria încărcată a bătrânului oraș. Orașul și portul sunt imaginea unui vast amfiteatru care se întinde pe o suprafață cu diferențe de nivel între 3 și 55 de metri. Diverse ambarcațiuni au traversat Dunărea la Galați și nu multe din acestea au avut o istorie fericită.
Nava Libertatea
Nava a fost construită în 1930, la comanda celei mai bogate femei a acelor timpuri, Annie Henriette Yule, fiind dotată cu cea mai nouă tehnologie a acelor timpuri. Pentru 3 ani consecutiv, 1931-1933, nava care la acel moment se numea “Nahlin” a fost declarată cel mai frumos iaht din lume.
Ulterior denumită “Libertatea”, în 1937 se afla în patrimoniul Casei Regale a României, fiind darul Guvernului României pentru regele Carol al II-lea. Acesta a traversat Marea Naegră și Marea Mediterană, fiind considerat un salon de primiri oficiale dar și un punct de comandă pentru operațiuni diplomatice. Este unul din vasele de croazieră celebre care au traversat Dunărea la Galați.
Istoria mai puțin fericită a ambarcațiunii începe în 1956. Atunci nava se afla în patrimoniul comuniștilor, care i-au schimbat numele în “Răsăritul”. Aceștia au continuat să o folosească pentru misiuni oficiale. La bordul ambarcațiunii s-au aflat mulți lideri comuniști ai țărilor din Est.
După 1956, nava a fost trecută pe linie moartă și transformată în restaurant plutitor ancorat în zona Falezei Dunării, la Galați. După revoluție nava a fost inclusă în patrimoniul firmei Regal SA Galați, fost intreprindere de alimentație publică, ce administra la acea vreme mai toate restaurantele din Galați. În 1998 nava “Libertatea” a fost inclusă în patrimoniul national. Această decizie a fost contestată de firma Regal SA Galați care plănuia deja să vândă ambarcațiunea, fiind obiect de inventor al firmei.
În anul 1999, nava “Libertatea” a fost scoasă la licitație. Unicul ofertant a fost Nicholas Edmiston, unul dintre cei mai importanți brokeri de iahturi din lume. Nava a fost vândută la preț de fier vechi, un preț hilar de 12,5 cenți pe kilogram. Pretinzând că nava va fi exportată temporar catre șantierul naval din Marea Britanie la care a fost construită, aceasta nu s-a mai intors niciodată în țară. În prezent nava poartă numele “Nahlin”, navă amiral în limba Indiană, și face croaziere de lux pe oceanele lumii. Nava a fost evaluată la 50 de milioane de euro.
Nava Tudor Vladimirescu
Una din cele mai bătrâne nave care au traversat Dunărea la Galați, nava cu zbaturi Tudor Vladimirescu zace ancorată la cheu în apropierea Palatului Navigației. Începutul glorios al ambarcațiunii în reprezintă anul 1850 când începea construcția ei la șantierul naval din Viena. A fost lansată la apă în 1854, când a fost finalizată contrucția, și purta la acel moment numele de “Croația”. A fost data imediat spre exploatare și avea rolul de a transporta cereal și mărfuri generale intre Viena și cele mai importante porturi al României de atunci, Galați și Brăila. Fiind dotată cu un motor de ultimă generație la acea vreme, nu avea nevoie de remorcher suplimentar pentru a trece de vârtejurile formate la Cazanele Dunării.
După o masivă reconstruire ce a avut loc în anul 1874, “Croația” devine navă de pasageri și până la începerea Primului Război Mondial, face sute de curse, preponderent croaziere, de la Viena până la Brăila, Galați și Sulina. Din 1916 a fost folosită de armata austro-ungară pentru transportul de trupe, armament și provizii. În 1919 ajunge în proprietatea României, drept capture de război. În acel moment a fost modernizată și redenumită “Sarmizegetusa”. În 1923 a fost cumpărată de societatea de navigație pe acțiuni SRT, care în 1927 i-a schimbat numele în “George Manu”. Până în 1940 nava a făcut numeroase curse de pasageri și de agrement către Delta Dunării, Orșova-Sulina, dar ți între Galați sau Brăila și Sulina.
În 1940 a fost rechiziționată de Armata Română și transformată în spital de campanie plutitor. În 1948 nava a fost preluată de precursoare Navrom și redenumită “Tudor Vladimirescu”. Între 1999-2003 nava a fost recondiționată și restaurată, investiția ridicându-se la 1,5 milioane de dolari. Nava istorică nu a mai făcut curse de linie de aproximativ 30 de ani, în prezent fiind închiriată de Navrom SA pentru excursii organizate, cu 1.000 euro pe oră. Foarte rar există doritori pentru acest tip de excursii.
Acesta este fragment al istoriei navelor ce au traversat Dunărea la Galați. Tu ai experimentat o excursie cu nava “Tudor Vladimirescu”? Ce impresie ți-a lăsat?
Sursa foto: Serviciul Referinte, Wikipedia