miercuri, martie 12, 2025
AcasăExtraPractici comerciale neloiale: Ghid pentru consumatori

Practici comerciale neloiale: Ghid pentru consumatori

Conform Directivei despre practici comerciale neloiale, orice acțiune sau comportament făcut de un comerciant, care are scopul de a influența decizia unui consumator de a cumpăra sau nu un anumit produs sau serviciu, este considerată o practică comercială. Această directivă încearcă să protejeze consumatorii de abuzurile comerciale și să asigure că aceștia iau decizii informate atunci când achiziționează produse sau servicii.

Cum te protejează legislația UE împotriva practicilor comerciale neloiale?

Când cumperi bunuri și servicii în Uniunea Europeană, fie că faci cumpărături online, de la un magazin local sau de la un comerciant din străinătate, legislația UE te protejează împotriva unor practici comerciale neloiale.

Atunci când companiile promovează, vând sau furnizează produse, acestea trebuie să îți ofere informații clare, care să îți permită să faci cumpărături în cunoștință de cauză. Acestea sunt obligate să furnizeze toate detaliile obligatorii „într-un mod clar și ușor de înțeles” și într-un „limbaj simplu și inteligibil”. Mai multe detalii despre informațiile contractuale poți găsi pe site-ul lor.

Dacă nu reușesc să îți ofere aceste informații, acțiunile lor ar putea fi considerate neloiale. Ai dreptul să ceri despăgubiri dacă ești tratat necorespunzător.

Cum să eviți practicile înșelătoare și agresive în achiziționarea de produse și servicii

Protecția consumatorilor din Europa include prevenirea și interzicerea a două tipuri principale de practici comerciale neloiale:

  1. Practicile înșelătoare, care pot fi directe (cum ar fi furnizarea de informații false) sau indirecte (prin omisiunea unor informații importante)
  2. Practicile agresive, care își propun să vă constrângă să cumpărați un anumit produs sau serviciu.

Există unele practici comerciale care sunt interzise în orice circumstanță, iată cele mai frecvente dintre acestea.

  • Publicitatea capcană

Comercianții nu au permisiunea să promoveze produse sau servicii la un preț foarte mic dacă nu au suficiente stocuri disponibile. Este obligatoriu ca aceștia să informeze consumatorii cu privire la numărul de articole disponibile și cât timp oferta este valabilă.

  • Ierarhizarea netransparentă a rezultatelor căutării

Conform regulilor UE, site-urile web trebuie să indice clar atunci când un rezultat al căutării este sponsorizat sau când devine mai vizibil datorită publicității plătite. Acest lucru se face prin utilizarea unei etichete precum „Sponsored” sau „Ad”. De asemenea, platformele de vânzare online sunt obligate să dezvăluie avantajele acordate produselor sponsorizate în ierarhia rezultatelor de căutare și să explice criteriile pe care se bazează ierarhizarea. Pentru a găsi opțiuni imparțiale, este posibil să trebuiască să cauți dincolo de prima pagină a rezultatelor de căutare.

  • False oferte „gratuite”

Comercianții sunt obligați să furnizeze informații clare și precise cu privire la prețul real al bunurilor și serviciilor pe care le oferă. Nu este permis să pretindă că oferă anumite servicii suplimentare gratuit, dacă acestea sunt deja incluse în prețul normal.  

  • Manipularea copiilor

Este interzis ca vânzătorii să încurajeze copiii să solicite părinților să le cumpere anumite produse, prin mesaje directe, precum „Cumpără cartea acum” sau „Cere-le părinților tăi să-ți cumpere acest joc”. Această interdicție se aplică în toate formele de comunicare, inclusiv televiziune și internet.

  • Tipare întunecate („dark patterns”) de design

Tiparele întunecate sau înșelătoare sunt trucuri folosite pe site-uri pentru a face consumatorii să întreprindă anumite acțiuni. Acestea pot fi folosite pentru a încuraja oamenii să cumpere mai mult sau să ofere informații personale fără a fi conștienți de asta. De exemplu, numărătoarea inversă falsă este un truc utilizat de companii pentru a stimula vânzările. Aceasta creează un sentiment de urgență pentru a-i influența pe consumatori să cumpere un produs înainte de expirarea ofertei. Alte trucuri includ formulare de consimțământ complexe și neclare și interfețe online concepute într-un mod manipulatoriu.

  • False proprietăți curative

Când un produs este promovat pentru efectele sale terapeutice, cum ar fi vindecarea alergiilor, oprirea căderii părului sau ajutorul în pierderea în greutate, ai dreptul să știi dacă aceste afirmații sunt susținute de cercetări științifice. În multe cazuri, aceste afirmații nu sunt susținute de dovezi medicale.

  • Afirmații ecologice false sau dezinformare ecologică

Este ilegal ca o companie din Uniunea Europeană să facă publicitate la lucruri false, inexacte sau exagerate despre realizările sau angajamentele lor în materie de mediu. Această practică se numește „greenwashing” și este o formă de publicitate înșelătoare.

  • Publicitate ascunsă în materiale informative (reportaje publicitare)

Ai dreptul să fii informat dacă un articol dintr-un ziar sau un program de radio sau de televiziune a fost sponsorizat de o companie interesată să își promoveze propriile produse. Acest lucru trebuie clarificat prin imagini, cuvinte sau sunet, astfel încât să poți face diferența între conținutul obiectiv și publicitatea plătită.

  • Reclame publicate de influenceri pe platformele sociale

Ai dreptul să știi dacă sportivii, cântăreții, bloggerii etc. pe care îi urmărești sunt plătiți să promoveze anumite produse și servicii, conform legislației UE. Promovarea sponsorizată (adică plătită) trebuie să fie identificată ca atare, fie prin imagini, cuvinte sau sunet. Sponsorizarea poate fi prezentă și sub formă de cadouri, călătorii sau coduri de reduceri. Este obligatoriu ca influencerii care acționează ca promotori de produse să clarifice faptul că nu sunt doar simpli consumatori ai produselor respective. Normele se aplică pentru fiecare plată, reducere, acord de parteneriat, produs gratuit (inclusiv cadouri nesolicitate), călătorie gratuită sau invitație la evenimente.

  • Reclamele din jocuri

Te poți confrunta cu reclame care apar în timpul jocului și care sunt greu de evitat. Uneori, acestea pot fi confundate cu conținutul jocului. Potrivit normelor UE, ai dreptul de a fi informat dacă jocul pe care îl joci conține reclame, conținut plătit sau orice altă formă de susținere. Acestea trebuie să fie marcate clar și să respecte toate normele relevante.

  • Recenzii false

Normele UE spun că atunci când comercianții publică recenzii sau comentarii despre produsele lor, acestea trebuie să fie scrise de oameni reali care au cumpărat produsul respectiv. Comercianții nu au voie să modifice recenziile sau să plătească oameni pentru a scrie recenzii false sau să dea like-uri și aprecieri. Comercianții pot folosi recenzii reale ale consumatorilor numai dacă au făcut verificări că acestea sunt autentice.

  • Sisteme piramidale

Sistemele piramidale sunt o formă de promovare în care trebuie să investești bani pentru a primi beneficii mai mari în viitor. Problema este că aceste beneficii depind de aducerea de noi participanți în sistem, nu de vânzarea sau consumul de produse. În cele din urmă, aceste scheme se prăbușesc și cei care au intrat ultimii pierd banii investiți.

  • False oferte de premii și cadouri

Se interzice comercianților să facă publicitate la premii sau cadouri „gratuite” și să solicite ulterior plata pentru a le primi. Dacă primești o scrisoare sau un e-mail care afirmă că ai câștigat un premiu, trebuie să fii precaut, deoarece acesta ar putea fi o formă de practică comercială neloială.

  • False avantaje „speciale”

Conform legii, comercianții nu au voie să facă un consumator să creadă că îi oferă drepturi speciale, dacă acestea sunt deja garantate prin lege. De exemplu, dacă cumperi un produs și acesta are o garanție minimă de 2 ani, comercianții nu au voie să spună că oferă o ofertă specială, dacă oferă doar garanția minimă legală. De obicei, aceste garanții minime sunt oferite de toți comercianții, așa că nu ar trebui să plătești extra pentru ele.

  • Falsa utilizare a ofertelor limitate

Câteodată unii comercianți îți spun că o anumită ofertă este disponibilă doar pentru o perioadă limitată, când de fapt aceasta este valabilă pentru mai mult timp. Aceștia încearcă să te convingă să cumperi mai repede, înainte să poți lua o decizie informată despre produs. Este greșit să pretindă, în mod fals, că o ofertă este limitată în timp, așa că trebuie să fii atent la acest lucru și să te asiguri că verifici dacă oferta este încă valabilă sau nu.

  • Oferte insistente și nedorite

Companiile nu au voie să te contacteze prin telefon, e-mail sau alte mijloace de comunicare pentru a face oferte la care nu ești interesat

Practici comerciale neloiale – siguranța consumatorului

Există norme UE care protejează consumatorii împotriva practicilor comerciale neloiale, cum ar fi reclamele false sau înșelătoare. În cazul în care ai fost prejudiciat de astfel de practici, ai dreptul să soliciți măsuri reparatorii eficiente și proporționale, precum despăgubiri pentru daune sau reducerea prețurilor. Autoritățile naționale sunt responsabile pentru asigurarea că ai acces la aceste măsuri, care ar putea include și rezilierea contractului, dacă este cazul.

Citește și ultimele articole:

ARTICOLE

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

AI NEVOIE DE UN LOGO?

- Advertisment -spot_img

ULTIMELE ARTICOLE