Teatrul Național de Operă și Operetă „Nae Leonard” este invitat la Best Summer Art FEst – Constanța 2020 cu spectacolul Astă seară cântă Leonard, în regia lui Adrian Mărginean și sub bagheta dirijorală a maestrului Cristian Sandu. Reprezentația va avea loc pe 9 august, de la 21:30, la Teatrul de Vară „Soveja”, din municipiul de la malul mării.
Publicul meloman este invitat la o seară de duminică caracterizată prin diversitate culturală, voie bună și emoție muzicală. Mesajul este simplu: Astă seară cântă Leonard! Orchestra și soliștii teatrului vor interpreta pagini celebre din lumea operetistică internațională, iar baletul va dinamiza scena. Spectacolul cuprinde arii și duete din operetele „Voievodul țiganilor” și „Liliacul” de Johann Strauss-fiul, „Contesa Maritza” și „Silvia” de Emmerich Kálmán, „Țara surâsului” și „Văduva veselă” de Franz Lehár, precum și canțonete celebre interpretate într-un trio de tenori.
Libretul operetei Voievodul țiganilor, de Johann Strauss-fiul este bazat pe intrigi, iubire, război și întoarceri victorioase, care aduc note de exotism și romantism intens gustate de publicul epocii, dar și rezolvări naive, artificiale și incredibile ale conflictelor.
Frumoasa Contesă Maritza, bogată, fermecătoare și înconjurată de adoratori înfocați, pretendenți atât la farmecele ei cât, mai ales la averea sa fabuloasă, este personajul ce a inspirat pana celor doi libretiști Julius Brammer, Alfred Grünewald, și a înflăcărat imaginația compozitorului. Subiectul romantic, având în centrul său dragostea dintre Tassilo și contesă, dobândită cu greu pe parcursul unei intrigi pasionale, a inspirat o muzică la fel de romantică, impregnată de inflexiuni ale cântecului popular maghiar, ale valsului vienez și ale romanței gitane.
Liliacul (în germană, „Die Fledermaus”) este o operetă în trei acte de Johann Strauss-fiul (25 octombrie 1825 – 3 iunie 1899), cu un libret de Karl Haffner și Richard Genée după vodevilul „Le Réveillon” scris de Henri Meilhac şi Ludovic Halévy. Premiera a avut loc la Viena, la „Theater an der Wien”, pe data de 5 aprilie 1874. Doctor Falke, prietenul domnului Eisenstein, pune la cale o farsă, pentru a se răzbuna pe acesta pentru o poveste mai veche: după un bal mascat, Eisenstein l-a lăsat pe Falke beat într-o grădină publică, îmbrăcat în costum de liliac, spre batjocura mulțimii, motiv pentru care lui Falke i-a rămas porecla de „Liliacul”.
Unul dintre străluciții reprezentanți ai operetei de la începutul secolului al XX-lea, care a adus un suflu nou în muzica genului, este Emmerich Kálmán, cunoscut publicului vienez mai ales prin opereta sa Silvia (1915). Despre această lucrare, regizorul Cristian Mihăilescu spunea, cu ocazia
premierei gălățene din 2000: „Silvia este, poate, cel mai frumos imn închinat eternului feminin. Şi ce este în fond acest «etern feminin»? Frumuseţe şi mister, gingăşie şi gelozie, temperament clocotitor şi rafinament discret. Şi pentru că toate acestea trebuiau să poarte un nume, un singur nume, le-am spus «SILVIA»”.
Tot despre dragoste și piedicile din calea împlinirii ei puse de diferențe de tradiții și prejudecăți, aflăm și din povestea de iubire dintre Prințul Sou Chong, ambasador al Chinei la Viena și frumoasa Liza, fiica feldmareşalului Ferdinand Lichtenfels, în spectacolul cu operetă Țara surâsului de Franz Lehár.
Văduva veselă este poate cea mai cunoscută și cea mai des reprezentată dintre toate operetele de Franz Lehár, fiind una dintre cele mai prețuite lucrări din repertoriul de gen. Arii de mare inspirație precum „Și-atunci plec la Maxim”, „Vilia”, „Vino în micuțul pavilion” au devenit adevarate șlagăre mondiale. În punerea în scenă a Văduvei, la Galați, esențialitatea a fost pe primul loc, așa că regizorul Paolo Bosisio a redus mult din proză, eliberând-o de toate replicile învechite care s-au acumulat de-a lungul timpului. Au fost eliminate toate părțile muzicale străine de partitura lui Lehár și spectacolul a căpătat un ritm vesel și energic, condus de cânt, dans și schimburi de replici esențiale. Cu o durată de 2 ore, în loc de 3 ore și jumătate, cât durează în mod tradițional, este o montare care se apropie mai mult de rădăcinile nobile ale operetei vieneze.
Din distribuție vor face parte soliștii: sopranele Ana Băcanu, Andreea Blidariu și Adelina Diaconu, tenorii Adrian Mărginean, Florin Bobei și Valentin Vasopol, alături de orchestra și baletul Teatrului nostru, conduși de la pupitrul dirijoral de către maestrul Cristian Sandu.
Pe afișul stagiunii estivale inițiate de Teatrul de Stat Constanța, Consiliul Județean Constanța și Primăria Constanța sunt prezente 23 de teatre din țară, toate evenimentele desfășurându-se exclusiv în aer liber. Reprezentațiile oferite în cadrul stagiunii Teatrului de Stat Constanța vor continua până la sfârșitul verii.